Klein vervoer kan geëlektrificeerd worden maar dit is bij grote schepen en vliegtuigen niet mogelijk. Daarom stijgt de vraag naar groene koolwaterstoffen als brandstof voor deze sectoren. Omdat groene koolstof schaars is, is het van belang dat het conversieproces een hoog koolstofrendement heeft (koolstofrendement is het gehalte van koolstof in de voeding dat in het product terecht komt). Het vergassen van hout tot synthese gas (syngas) kan een duurzame bron zijn voor koolstof. Momenteel groeit de markt van syngas snel en wordt er voorspeld dat Europa wereldwijd de snelst groeiende markt zal zijn op dit gebied.
Eén van DNV’s doelstellingen is het verduurzamen van de transportsector. Voor advies over de juiste keuze van de technologie is het dan belangrijk om alle technische, economische en wettelijke aspecten goed te begrijpen. In opdracht van DNV gaat een groep gemotiveerde trainees daarom een technische vergelijking doen tussen de verschillende manieren van het produceren van syngas, zoals energiebalans en materiaalbalans. Er wordt tevens gekeken naar de verschillende toepassingen waarbij de focus ligt op de businesscase en regelgeving.